Trissjollen

  Modeller
  Fakta
  Klassregler
  Mätbrev
  Segelritning
  Linjeritning
  Ålder Trissjolle
  Köpa Trissjolle
  Bruksanvisning
  Tips & trix
  Reservdelar
  Test av Trissjolle
  Säkerhetskontroll SM
  

Köp ny eller begagnad Trissjolle

Ny Trissjolle - PemoNova AB


PemoNova AB tillverkar och säljer den nyaste Trissjollen, Typ 6.

Trissjolle Typ 6 finns i olika utförande och kan lätt anpassas efter dina önskemål.
Konstruktionen är helt tät mellan ytter- och innerskroven och därigenom uppfyller dagens krav på ett självlänsande dubbelskrov.

Trissjolle Typ 6 är testad och godkänd av Trissjolleförbundet och dessutom är den CE-märkt.

PemoNova AB tillverkar även kolfibermaster och andra reservdelar till äldre Trissjollar.
Mer information finns på www.pemonova.se

Vid intresse kontakta Magnus Olsson.
Mobil: 0705-895095
E-post: magnus@pemonova.se

Köpa begagnad Trissjolle

På Blocket finns ofta annonser med Trissjollar till salu www.blocket.se.

Här på Förbundet hemsida finns "Köp & Sälj" som du hittar om du klickar här.

Några tips vid köp av begagnad trissjolle.

Trissjollar med nummer lägre än ca 2500 (med stor lucka till förpik, och ett litet länsrör om babord) kan vara blöta  i flytmassan som finns både i durk och bordläggning. Känn på vikten, max 160 kg och inte väga snett åt något håll. Tunga blöta båtar kräver att flytmassan avlägsnas och ersätts på något sätt. 
(Problemet finns även hos Typ 1 med trädäck med  dubbelskrov i durken) 
Nr: 2500 och uppåt har inte detta problem, dessutom ligger durken högre och det finns två länsrör om än  små. Det är bara att kolla skicket på skrovet.

Priset beror på rigg, segel, samt om båten är race utrustad  (dvs. finns tex skotvagnar till fock, krängband, spinnaker med bom). Väl utförd renovering av typ2-båtar kan också medföra högre pris. För en Trissjolle klar för kappsegling med bra rigg och bra segel, räkna med ett pris på minst 20.000:-

Luckor för och akter (hinkar för på nr: ca 4000 och uppåt) till ”stuvutrymmen” skall finnas.

Kolla mastfoten!! På Typ 1 ser du den på durken. Typ 2 har en askkopp av aluminium, kan frätas upp. Typ3 har en träkloss med hål i, kan ruttna. Typ 4 har en aluminium U-profil med hål för justering. Aluminiumet kan frätas bort och justeringssprintarna rostar och kan gå av.  För alla gäller att fästskruvarna behöver oftast bytas mot rostfritt och fästas i nya hål. Masterna kan borra sig ned genom aluminium och plasten, underliggande förmodligen rutten plywwood och t o m genom båtbottnen. Då behövs lite plastarbete innan mastfoten fästs igen.

Trä eller aluminium rigg är relativt egalt för seglingsförmågan bara de är i gott skick, och beträffande trärigg väl underhållna och lackade. (inga sprickor). Kolla ev. Sprickor vid popnitar kring bomfäste mm på alu riggarna. Det är inte mer än 100-talet båtar som levererats med aluminiunm rigg som original, och dessa masterna var inte helt bra. De som sålts senare är dock fullgoda.

Trämaster som inte är ruttna, bara spruckna t ex vid foten eller slitna vid däck kan repareras med glasfibermatta och polyester och bli bra. Byt gärna bort stålringarna med spik som drar in fukt mot plastning. Trämaster går bra att limma om och laga om de inte är ruttna. Masttoppen i plast kan lagas med glasfiber och epoxy. Eller så gör man nytt med ett alurör och en trissa.

En mjuk bom kan styvas upp med limmade lister på sidorna. Spruckna bommar limmas med epoxy eller polyuretanlim och lackas noga efteråt.

Spinnaker bör vara den på 9,5 m2 om den skall påverka priset. Den äldre lilla spinnakern på 6 m2 gör inte mycket nytta.

Rodret skall ha en spärr så att det inte kan tappas. Säkras bäst med en tamp i hål längst upp på roderhuvudet och till akteröglan. Surras innan man sjösätter!

Centerbordet skall vara plant och inte sprucket. Fäll ut det och kolla i höjd med båtbotten. Är centerbordet av den typen som hänger i en krok kan man säkra det genom att borra två st 3 mm hål i centebordet och naja för gapet med rostfri tråd eller kraftig litslina. Vid segling skall centerbordet luta ca 10 grader akterut. Upphalslinan skall vara sträckt, håller då centerbordet på plats samtidigt som risken för bockning minskar.

Du som ägare av en trissjolle är alltid ansvarig för att båten funkar som den skall och är enligt klassreglerna när du tävlar. Gör ett flyttest på din båt. När båtarna lämnade fabriken en gång i tiden så hade båten tillräcklig flytkraft, men sedan dess har det hunnit hända en del med din trissjolle.

Bästa sättet att få tips om bl a. trimmning och utrustning är att segla och träffa andra med Trissjollar.


  Senaste till salu:
  02 Jun Trissjolle klass 3…

  Senaste köpes:
  29 May Renoveringsobjekt…

  Senaste inlägg:
  09 Feb Det bästa forumet fö…

 

   
Svenska Trissjolleförbundet
Ordförande: Karl Åke Ragnarsson • 070-587 14 94 •  Skicka e-post